Здійснювати нагляд без тяганини й корупції
На початку червня відбувся робочий візит до України керівника Ростехнагляду Росії Миколи Кутьїна. В ході візиту у Вишгороді під Києвом він зустрівся з керівництвом Держгірпромнагляду України. Після переговорів з українськими колегами керівник Ростехнагляду дав ексклюзивне інтерв'ю для нашого сайту.
– Миколо Георгійовичу, чи задоволені Ви результатами свого візиту до Києва?
– Я не просто задоволений, але й вважаю, що візит відбувся в атмосфері взаєморозуміння та добросусідства – як і мають зустрічатися представники наших країн.
З цього візиту ми починаємо спільну роботу з українськими колегами. Ми домовилися з керівництвом українських органів енергетичного, атомного та промислового нагляду про подальшу узгоджену діяльність. І я переконаний, що її результатів не доведеться довго чекати. А головним результатом я вважаю те, що ми зможемо забезпечити спокійну роботу для підприємців в наших країнах, безпечні умови для праці співробітників підприємств і безпечні умови життя для людей, які проживають на прилеглих до них територіях.
– Як Ви оцінюєте перспективи співпраці наглядових відомств наших країн?
– Я вважаю, що у нас є всі підстави будувати нашу нормативно-правову базу в узгодженому обома сторонами вигляді. Адже і технологічний рівень промислового виробництва, і питання, які ми вирішуємо в своїх країнах, абсолютно однакові. Росія та Україна можуть проводити єдину технічну політику, гармонізовану з нормами Європейського Союзу. Це забезпечить однакові умови існування і єдині підходи до роботи наглядових органів в наших країнах. Необхідність такої однаковості викликається тим, що багато підприємців в Росії та Україні мають підприємства як на своїй території, так і за кордоном, і важливо, щоб скрізь технічна політика, політика промислової безпеки була однаковою.
– В Україні з пильною увагою стежать за процесом реформування Ростехнагляду. На якій стадії цей процес зараз, які плоди він вже приніс і що ще намічено зробити?
– Реформа у нас закінчиться до 1 липня, і ми будемо готові доповідати урядові про її результати.
Головною причиною, яка викликала необхідність проведення реформи, була нерівномірність завантаженості наших інспекторів. Річ у тому, що в різних суб'єктах Російської Федерації працюють різні за чисельністю персоналу та за складністю виробництва підприємства. Тому за однакової зарплати навантаження на інспекторів істотно різнилося. Тим самим порушувався принцип соціальної справедливості. В процесі об'єднання 84 територіальних підрозділів Ростехнагляду в 38 ми перерозподілили навантаження таким чином, щоб кожен керівник і фахівець виконував однаковий обсяг роботи й ніс однакову відповідальність.
Потребу в проведенні реформування викликано ще й тим, що в останні роки у нас в службі відбулося різке зростання кількості керівних посад. При цьому кожен адміністратор мав право ухвалювати рішення та мав право підпису. Зараз ми значно скорочуємо кількість посад з правом ухвалення рішень. При цьому загальна чисельність працюючих у службі залишається такою ж самою – її затверджено рішенням уряду. Закриваючи ряд адміністративних посад, ми отримуємо можливість розширити наш інспекторський склад. Таким чином, переходимо на інший якісний рівень роботи інспектора.
Є тут іще один важливий момент: ми розуміємо, що керівний склад «з'їдає» основну частку фонду оплати праці. І тому частина цього фонду, яка вивільнюється при скороченні адміністративних посад, піде на заохочення наших інспекторів і дозволить поліпшити роботу служби в цілому.
Хочу підкреслити, що проведення реформи вже принесло цілий ряд позитивних результатів, зокрема, в плані подолання корупційних моментів, які, на жаль, властиві наглядовим органам з об'єктивних причин.
– Які в Росії існують максимальні штрафи за порушення норм безпеки та охорони праці? Чи накладаються штрафи на юридичних осіб?
– У Росії і юридичні особи, і фізичні (в даному випадку працівники підприємства) рівною мірою відповідальні за порушення вимог законодавства. Кодекс про адміністративні порушення передбачає можливість накладення штрафу як на тих, так і на інших. І наші інспектори в ході наглядової діяльності цю можливість реалізують.
Максимальну суму штрафу у нас визначено в розмірі 20 тис. рублів. Звичайно, по лінії сукупного нагляду сума може бути більшою. Скажімо, аварії з екологічними наслідками можуть завдати дуже великих збитків. І для їх відшкодування розмір штрафу може бути також досить великим.
– Будь ласка, розкажіть про інформаційну систему надання державних послуг для підприємств і громадян, яку впроваджує Ростехнагляд нинішнього року. У чому її суть і завдання? Якого результату Ви чекаєте від цього нововведення?
– У нас за рішенням уряду прийнято програму створення «електронного уряду». Які цілі цієї програми? По-перше, щоб кожна людина, знаходячись вдома, могла отримати кваліфіковану відповідь на будь-яке запитання в області функцій, наданих тому або іншому державному органу.
Друге: щоб через інтернет, через нашу базу даних підприємець зміг отримати будь-яку необхідну інформацію, заповнити необхідні бланки, щоб ми роботу з його питання провели у себе без його присутності, повідомивши його в кінці про ухвалене рішення.
Далі. При створенні інформаційної програми ми поставили завдання покінчити з чергами під кабінетами й усунути корупційний момент, який при цьому може виявлятися. Підприємця буде звільнено від сумного обов'язку вистоювання в чергах або «умащування» якогось чиновника. Він просто заповнюватиме відповідні форми та отримуватиме відповідь на своє звернення. Незабаром підприємець зможе також відстежувати хід проходження своєї заяви у відомстві.
Плануємо використовувати цю електронну систему й для проведення різних тендерів і конкурсів на надання державних послуг. Вона дозволить уникнути корупційного використання державних коштів.
Важливо також те, що інформація про видану ліцензію або ухвалене відомством рішення за допомогою системи відразу стане відомою всім інспекторам.
І ще одна деталь: за допомогою системи інспектор зможе більше не вимагати від підприємця маси тих документів, які ми ж йому і видавали раніше. Прийшовши на підприємство в рамках своєї наглядової діяльності, наш інспектор вже не буде тероризувати підприємця, маючи всі необхідні документи в своїй електронній базі, і зможе займатися конкретною наглядовою діяльністю на виробництві – без зайвих паперів і тяганини.
Наша довідка. Федеральну службу Росії з екологічного, технологічного та атомного нагляду (Ростехнагляд) створено в травні 2004 року шляхом об'єднання Федеральної служби з технологічного нагляду та Федеральної служби з атомного нагляду. Близько 12 тисяч фахівців служби здійснюють держнагляд на більш ніж 322 тисячах небезпечних підприємств, гідроспоруд і об'єктів атомної енергетики.
Микола Кутьїн працює в Ростехнагляді з серпня 2004 року, а з вересня 2008-го є керівником цього відомства.
Інтерв'ю вів Сергій Пономарьов
|